drive 2


  • Crear arxius nous
  • Compartir arxius o carpetes amb altres usuaris
  • Arxius compartits amb nosaltres
    •           Lectura
    •           Escriptura
    •           Escriptura i permisos
  • Recuperar arxius borrats
  • Treball amb offline
  • Extensions de chrome per al drive

Crear arxius

Per crear arxius nadius del tipus document, full de càlcul, formulari o presentació cal fer clic al botó Nou: +seleccionar l'element que es vol crear,

si no el trobem en la llista inicial podem buscar més elements a crear des del botó Més: Un cop creat l'element s'obre una pestanya nova de navegador amb l'arxiu obert amb la seva aplicació nativa corresponent, i ja es pot començar a editar. Cal destacar que en les aplicacions natives de Google Drive no cal emmagatzemar els canvis, ja que això es fa de manera automàtica, és a dir, cada vegada que l'usuari fa un canvi en el document aquest s'emmagatzema immediatament, de fet no existeix el botó guardar en aquestes aplicacions.


Compartir arxius o carpetes amb altres usuaris

Compartir arxius

A Google Drive es pot compartir qualsevol element és a dir carpetes, arxius nadius i arxius no nadius amb altres usuaris de Google Drive.

Per compartir un element o grup d'elements cal seleccionar els elements a compartir i fer clic o bé al botó Compartir:  O bé fer clic amb el botó dret de l'ratolí a sobre de la selecció d'elements a compartir i després fer clic de nou a Comparteix:

la compartició es pot fer de dues maneres, la primera és publicant la direcció de el recurs compartit i definint els permisos que s'atorguen als que entrin per aquesta direcció , i l'altra forma és compartint directament recursos a usuaris concrets o grups d'usuaris, veurem les dues maneres de fer-ho. Bé, a l'haver fet clic al botó compartir

El Propietari: És el creador del document o carpeta i és el que té el control sobre tot el que es comparteix.

    El lector: És l'usuari amb el qual es comparteix un arxiu o carpeta que únicament i exclusivament pot veure.

 

    L'editor: És l'usuari amb el qual es comparteix un arxiu o carpeta que no només pot veure sinó també editar o modificar el contingut.


Fent clic al botó opcions Avançades: Es despleguen la totalitat de les opcions de compartició en una nova finestra més detallada que l'anterior:

Des d'aquesta segona finestra entendrem millor els dos tipus de compartició que s'han esmentat a dalt.

Vegem primer la compartició d'enllaços: A la caixa de text Enllaç per compartir apareix un enllaç que dóna accés directe a l'element o a cada un dels elements que s'està compartint.

Ara que ja tenim l'enllaç que dóna accés a l'element compartit cal definir quins usuaris tindran accés, això es gestiona des de la secció Qui té accés, i concretament des del botó Canviar: Al seleccionar canviar apareix la finestra d'ús compartit d'enllaços.

En aquesta finestra hi ha tres opcions possibles, i cal seleccionar una de les tres per definir que permisos tenen els usuaris que accedeixin a través d'l'enllaç a l'element compartit:

- Sí. Públic a la xarxa: En aquest cas el recurs compartit accessible per tot el públic a través de Google.

- Sí. Qualsevol usuari amb enllaç: En aquesta modalitat només poden accedir a l'element compartit aquells usuaris que tinguin l'enllaç.

- No. Certs usuaris: En aquest cas cal enumerar un per un els usuaris que tenen accés a el recurs compartit, més endavant veurem com definir aquesta llista personalitzada d'usuaris.

En aquest cas els usuaris amb qui es comparteixi no accedeixen a l'element compartit a través d'un enllaç sinó que ho veuen directament en la seva unitat de Google Drive.

Ara estem en el punt que ja tenim l'enllaç, i hauríem definit ja quins són els usuaris que poden accedir a el recurs compartit, així que només faltaria definir una cosa més: Quins permisos tenen els usuaris que accedeixen a el recurs pel seu enllaç?

Llavors en el cas que s'hagi seleccionat la primera o segona opció (La tercera opció és NO compartir l'enllaç) apareixerà el següent botó:


Tipus de Permís

Tipus de Permís

A l'hora de compartir arxius o carpetes ens trobem amb dues opcions que cal configurar (es configuren de manera simultània).

  

QUI TINDRÀ ACCÉS AL DOCUMENT?

Opció   Descripció    Us
 Públic a la web   Qualsevol persona d'Internet pot tenir accés al document. No cal tenir un compte de Google per poder accedir-hi.   Aquest tipus de permís el habilitarem per a aquells documents que compartim a les xarxes socials o que acompanyen qualsevol publicació i que respon a una fi divulgatiu.
Qualsevol usuari que rebi l'enllaç    qualsevol persona que disposi de l'enllaç o adreça URL de l'arxiu podrà accedir-hi. No cal tenir un compte de Google per poder accedir-hi.   Aquest tipus de permís l'habilitarem quan volem donar accés a una carpeta o arxiu a un grup més o menys nombrós als quals els facilitarem l'adreça URL d'accés al mateix (per correu electrònic o fòrum restringit)
 Organizació   La informació estarà disponible per a tots els usuaris d'una organització (institució educativa o empresa). Aquesta opció només serà visible en el cas que tinguem contractades la versió "Google Apps per educació" o "Google Apps per a empresa". En aquest cas, cada usuari haurà de proporcionar el seu usuari i contrasenya per poder accedir a l'arxiu o carpeta compartida.   Quan volem compartir un fitxer o conjunt de fitxers (carpeta) amb tota l'organització.
Certs usuaris   Només aquells usuaris que el propietari decideixi compartir-lo. Per a això haurà el propietari introduir els comptes de correu amb les que voleu compartir el fitxer o carpeta. Aquests comptes de correu hauran de ser en qualsevol dels casos un compte de Google ja que cada usuari haurà d'introduir les seves credencials (compte de correu electrònic i contrasenya) per poder accedir a la informació compartida   Quan volem compartir un fitxer o carpeta amb un grup de persones pertanyin o no a l'organització.

Ara estem en el punt que ja tenim l'enllaç, i hauríem definit ja quins són els usuaris que poden accedir a el recurs compartit, així que només faltaria definir una cosa més:

- Quins permisos tenen els usuaris que accedeixen al recurs pel seu enllaç?

apareixerà el següent botó: I fent click sobre la llista desplegable

- Podeu veure:  es pot seleccionar si el permís que es va a donar a les persones que accedeixen a el recurs compartit en la manera que hem establert, serà de simplement veure el recurs (Descarregar-) 

- poder editar o simplement comentar-ho. Un cop seleccionat el permís cal fer clic al botó Desa

Els arxius nadius compartits a través d'enllaç amb permís de Edita o de Comentar poden ser comentats o editats pels usuaris que tenen accés a l'enllaç sense necessitat d'estar autenticats a Google Drive , i els seus canvis s'han de registrar com anònims.

Finalment direm sobre els enllaços que aquests poden facilitar-se a qui es vulgui a través de per exemple correu electrònic o qualsevol mitjà de distribució que es desitgi.

L'altre mètode de compartició és fer la compartició directament amb persones, això es fa des de la part inferior de la finestra que estem estudiant, per adreça email


Els que tenen accés, què poden fer?

Un cop haguem definit els que van a tenir accés al document cal determinar que privilegis tindran sobre el document. En aquest cas hi ha dues possibilitats:
Opció   Descripció    Ús
Podeu veure     Poden visualitzar el document     Quan només volem que accedeixin al document en mode consulta. L'objectiu a l'hora de compartir és la d'informar a l'usuari final sense requerir cap acció.
Poden editar   Poden editar o modificar el document    Quan volem que interaccionen amb nosaltres, modificant el document. (per exemple, memòries, documents corporatius que s'elaboren entre diverses persones ... etc).

Els que tenen permís per editar, què poden fer?

Hi ha un tercer nivell de permisos i que està enfocada per als editors. En cas que hàgim configurat que algun usuari té la capacitat d'editar, les opcions a configurar en aquest cas serien els següents:
Opció   Descripció    Ús
Poden canviar permisos i afegir persones   Se'ls autoritza els editors a poder canviar els permisos d'accés al document i eliminar o afegir persones que tinguin accés al document    Quan volem que la compartició de la informació sigui gestionada per diverses persones (els editors actuarien gairebé com propietaris).

Només el propietari pot canviar els permisos
   No se li concedeix cap privilegi a l'editor en matèria de definició de permisos.    Quan només volem que els editors es centrin en la modificació dels continguts d'un document.
 

Permisos de lectura sense possibilitat de descàrrega

Per defecte, quan compartim un arxiu amb un usuari i li habilitem permisos de només lectura, no només podrà visualitzar aquest arxiu, sinó que també podrà descarregar-lo. En ocasions ens pot interessar que aquest usuari tingui accés al document en mode només lectura sense que tingui la possibilitat que pugui descarregar-lo. Aquesta opció només estarà disponible sobre aquells arxius dels que siguem propietaris. 


Arxius compartits amb nosaltres

Quan un usuari comparteix una carpeta o arxius amb nosaltres, generalment ens arriba un correu electrònic de notificació; en altres ocasions directament el propietari ens proporciona l'adreça URL per poder accedir a l'arxiu oa la carpeta compartida.

 

Les accions que puguem fer amb els fitxers que han compartit amb nosaltres depèn dels privilegis que ens hagi atorgat el propietari o l'editor al qual se li hagi donat accés a la configuració de permisos (recordeu que és l'opció per defecte per als editors) .

 

Permís de només lectura

Si el propietari ens dóna accés "pot veure", tindrem accés als arxius per poder-lo visualitzar, descarregar o crear còpies no es pot modificar el contingut original en cap dels casos.


Permís d'Escriptura

Si el propietari ens dóna accés "pot editar", ens convertim en editors: als permisos de lectura li afegim la possibilitat de crear carpetes, crear, modificar arxius (tant el nom com el contingut) i eliminar arxius. No serà possible compartir l'arxiu amb altres usuaris. Només el propietari podrà definir permisos per a nous usuaris.

Permís d'Escriptura i permís de donar nosaltres permisos a d'altres

Aquesta opció habilita la possibilitat que l'editor (nosaltres) puguem fins i tot concedir permisos de lectura i escriptura a altres usuaris sense l'autorització del propietari. Aquesta opció només s'ha d'habilitar en casos d'administració conjunta de continguts.

Recuperar arxius borrats al google-drive

Cercar i recuperar

Pas 1: El primer que hem de fer és accedir al nostre compte de Google Drive.

Pas 2: Un cop haguem accedit, ens desplacem fins al panell d'opcions ubicat a l'esquerra de la interfície. Després d'això, premem sobre l'ítem "Paperera".

En aquest punt, cal destacar que la Paperera de Google Drive funciona de manera similar a la de Windows, és a dir que manté els arxius que hem eliminat fins que decidim finalment eliminar-los per complet i en forma permanent del drive.

Pas 3: Quan ja hàgim accedit a aquesta secció, ens trobarem amb tots els arxius que hem eliminat. Per restaurar-los, afortunadament, l'únic que hem de fer és prémer sobre l'arxiu que desitgem tornar a la vida amb el botó dret del ratolí i seleccionar l'opció "Restaurar".

Pas 4: Finalitzat el pas anterior, l'arxiu tornarà al seu estat original, és a dir al moment de ser esborrat, i en la mateixa carpeta en la que se situava.

 

Buidar la Paperera de Google Drive

l'únic que hem de fer és el següent:

Pas 1: Premem sobre el menú desplegable "Paperera", situat prop de la cantonada superior esquerra, i seleccionem l'opció "Buidar paperera".

Pas 2: Després d'això, al quadre de diàleg que apareix, premem sobre el botó "Buidar paperera" per confirmar l'eliminació total i sense cap possibilitat de recuperació del seu contingut.

Pas 3: Un cop hem fet aquest pas, els arxius esborrats que estaven en aquesta ubicació seran eliminats per sempre. Com hem esmentat, un cop buidada la paperera de Google Drive, aquests arxius no poden ser recuperats, pel que no és una mala idea comprovar si encara hi ha algun arxiu que podria ser-nos d'utilitat. 


Treball amb offline

Google Drive offline Tots els documents guardats a Google Drive poden estar disponibles fora de línia. Per habilitar la manera offline, els usuaris han d'estar en línia i tenir una bona connexió a Internet.

en SUPPORT.GOOGLE trobes totes les indicacions

Documents de Google sense connexió. Al menú Configuració de Drive, en la categoria General, hem de tenir activa l'opció Sense connexió. Amb aquesta opció, podrem anar a la carpeta local de Drive al nostre ordinador, fer doble clic en algun arxiu que també estigui emmagatzemat en Drive i s'obrirà el programa corresponent al nostre navegador per a la seva edició. Quan tinguem novament una connexió a Internet, l'arxiu es sincronitzarà amb Drive.


Extensions de chrome per drive

Si bé sabem que Google Drive funciona amb diversos navegadors web, com Firefox, Safari, Internet Explorer i Edge, però per efectes de compatibilitat  hem d'utilitzar Chrome.

 

- Chrome permet la instal·lació d'extensions que li donen major funcionalitat a Drive.

- algunes d'aquestes extensions estan dissenyades per millorar la connexió i ús entre Chrome i Drive.

 

Per instal·lar una extensió a Chrome, hem d'anar al seu menú i fer servir l'opció Més eines → Extensions que ens portarà a la configuració d'extensions de Chrome.

 

Aquí podrem veure la llista d'extensions instal·lades, fins i tot és possible que descobreixis que Chrome tingui instal·lades extensions de les quals ignoraves la seva presència.

 

En qualsevol cas, pots anar a la part inferior, on trobem una opció per afegir més extensions amb la següent llista:

- El que ens portarà a la Chrome web store o Botiga web de Chrome. De manera similar a les aplicacions de Drive,

- instal·lar una extensió en Chrome és tan senzill com fer clic a la desitjada i aleshores utilitzar l'opció Afegir a Chrome.

El que ens importa esmentar aquí és que estan disponibles les següents extensions que es relacionen amb Drive i que, un cop instal·lades, es veuen així al menú extensions:

 

Application Launcher for Drive.

- Permet obrir fitxers emmagatzemats a Drive amb aplicacions instal·lades al nostre ordinador. Per exemple, podem tenir emmagatzemat un arxiu de Word (.docx), fem clic amb el botó dret de ratolí sobre l'arxiu i fem servir l'opció Obre amb ... i seleccionem, per obrir-lo, Microsoft Word.

 

El mateix passa amb qualsevol arxiu d'una altra aplicació, com dissenys d'Illustrator, Photoshop, etcètera.

 

Documents de Google sense connexió.

Aquesta extensió ens permetrà editar arxius de Documents, Fulls de càlcul, Presentacions i Dibuixos sense connexió a Internet. Al menú Configuració de Drive, en la categoria General, hem de tenir activa l'opció Sense connexió.

podrem anar a la carpeta local de Drive al nostre ordinador, fer doble clic en algun arxiu que també estigui emmagatzemat en Drive i s'obrirà el programa corresponent al nostre navegador per a la seva edició. Quan tinguem novament una connexió a Internet, l'arxiu es sincronitzarà amb Drive.

 

Guardar al drive

Amb aquesta extensió, s'afegeix l'opció Guardar a Google Drive al menú de context del botó dret de ratolí quan fem clic sobre contingut a la web que podem descarregar o desar.

 

Per exemple, quan fem clic amb el botó dret sobre una imatge, ja no només podrem guardar-la en el nostre disc dur. A més, s'afegeix la icona de Drive a la barra de navegació de Chrome, perquè ho premem quan volem guardar un enllaç o altres continguts d'una pàgina web. Si fem clic amb el botó dret sobre aquest botó, obtindrem accés a la seva finestra de configuració, on vam decidir com va a guardar el contingut d'una pàgina web, entre d'altres opcions.