FULL DE CÀLCUL-FORMULARIS

TEMES:

1. Fulls de càlcul

2. Formularis

 

TOT ESTA MOLT BÉ EXPLICAT ALS VIDEOS-TUTORIALS


full de càlcul TUTORIALS

L'aspecte de la interfície és molt similar a el de documents de text.

1. Botó de pàgina d'inici de fulls de càlcul. De manera similar a Documents de Google, aquest botó ens porta a una pàgina on podem veure exclusivament les nostres fulls de càlcul emmagatzemades a Google Drive per al seu maneig.

2. El títol del full de càlcul que podem canviar amb un simple clic.

3. La barra de menús. En aquests menús es troben totes les funcions disponibles del full de càlcul.

4. A la barra d'eines, trobem icones amb les funcions d'ús més freqüents.

5. A la cantonada superior dreta tenim la icona que ens permet gestionar el nostre compte de Google i, a sota, els botons per afegir comentaris al full de càlcul i per compartir l'arxiu.

6.- A sota de la barra d'eines, trobem la barra de Fórmula, on podem accedir a la fórmula usada en la cel·la seleccionada.

7. L'àrea de treball d'un full de càlcul està dividida en files (amb encapçalats numèrics) i columnes (amb encapçalats alfabètics).

8. A la part inferior, apareix una barra amb els enllaços a les diferents fulles que podem tenir. Anirem veient cada un d'aquests elements a mesura que els anem necessitant.

 

Columnes, files i cel·les

 L'aspecte del full de càlcul és el d'una quadrícula, una taula.

El full es divideix horitzontalment en files. Per poder identificar-les, les files estan numerades.

Al seu torn, el full està dividida verticalment en columnes.

A cada columna li correspon una lletra, com podem veure en el seu encapçalament.

Un Full de càlcul de Google compta amb mil files (1 - 1000) i veintiseis columnes (A -Z), però podem anar afegint més a mesura que les necessitem.

Però el més important en un full de càlcul són les cel·les. Una cel·la és la intersecció d'una columna i una fila.

Les cel·les s'identifiquen pel nom de la seva columna seguit del de la fila. Així, la primera cel·la, que pertany a la columna A i la fila 1 s'identifica com A1.

 

Múltiples fulles

Un full de càlcul pot estar dividida en diversos fulls de dades, formant el que en altres aplicacions es coneix com a llibre.

Al crear un full de càlcul, aquesta està formada per una fulla, de 1000 files + 26 columnes.

Però igual que podem afegir files i columnes, podem afegir fulles, prement en el botó a la part inferior esquerra de la pantalla.

Cada full es mostra com si fos un document diferent, tot en blanc. Això resulta molt útil quan tenim dades relacionades, però que no es calculen entre ells.

 

Permet crear fòrmules de càlcul i crear gràfics (no ens ocuparem en aquesta web)


Formularis - tutorials

Crear un formulari

Des de La meva unitat de Google Drive, feu clic al botó Crea i trieu Formulari. S'obrirà una pestanya nova (Edita el formulari), on el primer que fareu serà posar un títol i, opcionalment, una petita descripció.

  • Trieu un tema. Es tracta de l'aspecte gràfic del formulari. Quan cliqueu el botó Tema apareixerà el conjunt de possibles entorns gràfics o temes. Escolliu el que més us agradi. Feu clic a sobre perquè aparegui una previsualització i, si us sembla bé, feu clic al botó Aplica. El tema no és visible mentre editeu les preguntes, però podeu llegir el seu nom a la part superior de la pantalla i es veurà quan passeu al formulari actiu. En qualsevol moment el podreu canviar si voleu.
  • Afegiu com a mínim una pregunta de cada tipus. Per defecte, n'hi ha dues de prova que s'han d'editar. Cada pregunta té una sèrie d'elements: títol, text d'ajuda (opcional), tipus de pregunta, opció de què sigui una pregunta necessària i botó Fet per donar per acabada l'edició de la pregunta.
  • Afegiu una capçalera de secció davant de la primera pregunta, amb el nom de l'activitat que voleu valorar.
  • Editeu el missatge de confirmació. Feu clic sobre el botó Més accions i després sobre Edició de confirmació. Escriviu el text que llegiran les persones que enviïn el formulari amb les respostes.Heu de fer clic al botó Desa perquè quedin incorporades totes les modificacions.
  • Envieu el formulari per correu electrònic a la vostra adreça per comprovar que funcioni. Ho podeu fer des de la mateixa edició (a la part inferior de la pàgina d'edició teniu l'enllaç al formulari publicat) o posant l'enllaç en un correu. 
Els formularis van associats sempre a un full de càlcul, on es poden llegir i gestionar les respostes. Però els fulls de càlcul tenen altres usos i funcions quan es fan servir sense vinculació a un formulari.

Una vegada decidit l'objectiu que es vol aconseguir en fer l'enquesta, crear un formulari és una tasca senzilla. Primerament cal anat a Crea | Formulari, escriure el nom del formulari i escollir la plantilla. Una vegada creat el formulari, des de la barra d'eines (1), es pot editar, duplicar o esborrar les preguntes. Cal escollir el tipus de pregunta (2) tenint en compte els camps que es volen incloure (veure la imatge Formularis) i afegir un altre element com una imatge o una petita explicació de la pregunta si és necessari (3).

                                       

Quan es crea un formulari, aquest és públic, és a dir qualsevol que disposi de la url que hi dona accés el pot omplir i enviar dades. I per recollir les dades que s'envien des del formulari es crea de manera automàtica un full de càlcul privat. Aquest full de càlcul disposa de les mateixes funcions que qualsevol altre full de càclul del drive, només que en el seu primer full anirà recollint les respostes del formulari associat.

És a dir la creació d'un formulari ens proporciona:

 

  • el propi formulari (públic)
    • amb l'adreça d'edició del formulari (En el full de càlcul: Formulari | Edita el formulari)
    • amb l'adreça del formulari actiu (de la part inferior del formulari en edició, és la que envieu per correu)
  • el full de càlcul amb les respostes
    • el full de càlcul d'entrada és privat i el podeu compartir com qualsevol document de drive.

Camps del formulari

El formulari pot incloure camps de diferents formats:

 

  • Text curt
  • Selecció múltiple o d'un sol ítem
  • Selecció d'un desplegable
  • Selecció d'un valor a una escala
  • Text llarg o paràgraf

                                                 

 

Enviar un formulari

En anar a Envia el formulari, es pot enviar el formulari per correu electrònic introduint les adreces electròniques o clicar Insereixper obtenir el codi HTML i inserir-lo en un lloc web.

       

Les respostes del qüestionari es mostren en un full de càlcul que es crea de forma automàtica. Per accedir-hi cal anar al menú Respostes | Mostra les respostes.

És recomanable que no editeu preguntes ni n'altereu l'ordre després d'haver començat a recollir respostes ja que us sortiran desordenades al full de càlcul.

Seguiment dels canvis d'un formulari

Si teniu interès en fer el seguiment dels canvis que es donin en el vostre formulari podeu configurar les notificacions per correu electrònic:

  • modificació d'intervals de cel·les o fulls
  • enviament del formulari
  • en els col·laboradors del document

 

Per configurar les notificacions de canvis del formulari i full de càlcul feu: Eines | Regles de notificació, accediu a la pantalla següent:

         

FORMULARIS AUTOAVALUABLES

Una de les darreres incorporacions per a comptes de Google Apps for Education, és l’opció d’avaluar si les respostes a un formulari són correctes (en funció d’una informació que li donem quan l’editem) i enviar als alumnes un informe que pot incloure:

  • Quines respostes són correctes i incorrectes.
  • Quin percentatge d’encerts han fet.
  • Opcionalment poden rebre la resposta correcta a cada prengunta.

Els alumnes poden rebre aquest informe  immediatament després de respondre el formulari al seu correu o al seu Drive. Aquesta nova funcionalitat, transforma els formularis radicalment en una eina encara més útil:

  • Ens permetran fer avaluacions de correcció automàtica en el moment.
  • Els alumnes tindran feedback del nivell d’aconseguiment en la seva tasca de manera immediata, amb una informació detallada que els pot orientar de quines eren les respostes correctes i on han d’incidir més per millorar.
  • Finalment, el formulari pot esdevenir una eina molt potent com a sistema d’autoavaluació de l’alumne per a un aprenentatge autònom, perquè si l’alumne rep el feedback amb els encerts i errors sense les respostes, pot intentar millorar els resultats incidint en aquelles preguntes que no ha fet bé.

videos sobre formularis i full de càlcul




Algunes aplicacions dels formularis a educació