Presentacions de google o slides


AL crear una nova presentació accedim a la pantalla d'edició de presentacions, amb una diapositiva en blanc.

L'espai de treball es divideix en quatre seccions:

- A la part superior trobem la barra de menús, i els botons de Iniciar presentació, Comentaris i Compartir.

- A l'esquerra es mostra el títol de el document, que podem canviar fent clic.

- A la part esquerra, trobem una columna on es mostren totes les diapositives.

- Una diapositiva és cadascuna de les pàgines de la presentació.

En aquest cas, al tractar-se d'un nou document, només trobem una diapositiva.

Sobre aquesta columna, trobem els controls que ens permeten afegir diapositives.

La diapositiva seleccionada a l'esquerra apareix a la part central perquè puguem editar-la. Quan partim d'alguna de les opcions de format que no estigui en blanc, apareix un text de mostra (a la imatge "Fes clic per afegir un títol"). Aquest text realment no hi és, i no s'imprimeix o visualitza.

Només és una ajuda visual per indicar-nos on escriure. Si fem clic aquí, podem escriure text. A la part superior, d'aquesta finestra d'edició trobem una barra d'eines semblant a la que ja hem vist per als document de text, que ens permet donar-li format.

Els botons d'aquesta barra, o que estiguin actius, depenen de l'element de la diapositiva que haguem seleccionat.

Fins i tot, en alguns casos, la barra es pot veure notòriament diferent de la que vam mostrar aquí.

Finalment, a la part dreta, tenim un panell que ens permet seleccionar un tema de format per a la nostra presentació que podem aplicar amb un sol clic.


Crea una Presentació

Per poder crear una presentació hem d'anar afegint diapositives a mesura que ens faci falta.

- Podem afegir diapositives en blanc:

  • Prement el botó desplegable que està a l'esquerra de la barra d'eines. Utilitzant el menú Diapositiva
  • → Diapositiva Nova. seleccionant Nova diapositiva de el menú de context. Si utilitzem el menú o el botó contextual, s'afegeix de seguida una diapositiva en blanc. En canvi, si fem servir el botó desplegable de la barra d'eines, veurem una finestra amb diapositives predissenyades.
  • Si, al seu torn, prèviament hem escollit un tema de el panell de la dreta, llavors veurem les diapositives predissenyades per a aquest tema.
  • De qualsevol manera, accedim a la finestra Seleccionar disseny de diapositiva: Aquests dissenys només són àrees de text predefinides, en què el text té una mida preestablert.
  • Per exemple, Títol ens permet inserir fàcilment un títol gran i un subtítol més petit. Altres com Text o Dues columnes estan pensades per contenir text amb una capçalera, mentre que Subtítol es pot utilitzar quan només volem introduir una petita llegenda a sota d'una imatge. Entre totes triarem la que més s'ajusti a les nostres necessitats, i que puguem utilitzar amb els mínims canvis.
  • Perquè un cop inserida podem modificar-la, afegint o traient àrees de text, canviant la seva mida ... com vulguem. Quan ens hàgim decidit, fem clic a sobre i apareixerà a la columna de diapositives. En canvi, si tenim una diapositiva amb un disseny creat per nosaltres, i volem crear cap més, ens resultarà més còmode duplicar la diapositiva i modificar el text de crear una nova i tornar a canviar el disseny.
  • Per fer-ho, podem: .Pulsar al menú Diapositives → Duplicar diapositiva. Seleccionant Duplicar diapositiva al menú contextual. Una altra opció podria ser amb els comandaments copiar i enganxar que trobem al menú contextual.

Tres possibles formes:

  • Des d'un document nou
  • Des d'una plantilla predissenyada
  • Convertint un arxiu .ppt a format Google

Trobareu una barra de menús i eines semblant als altres documents, però amb la particularitat que les presentacions estan formades per diapositives. 

Es tracta de crear un presentació que contingui una imatge per diapositiva amb una frase referida a la imatge i la identificació de l'autoria de la imatge. Si feu servir imatges pròpies no caldrà, si no voleu, citar l'autor o autora.

Si treballeu en grup, compartiu la presentació (botó Comparteix) i doneu drets d'edició a la resta de persones del grup. Feu que tothom del grup posi una imatge i una frase, emprant una diapositiva cadascú. Feu proves de visualització a pantalla completa amb el botó Inicia la presentació.

Però, per què fer les Presentacions amb Google Slides? Seguim insistint que la principal virtut de les Aplicacions de Google és la seva capacitat de dur a terme un treball col·laboratiu.

- Materials de Ateneu

Seleccionar diapositives

- La diapositiva que apareix a la dreta de la pantalla per a la seva edició, és la que tenim seleccionada.

- La diapositiva seleccionada, apareix a la columna de diapositives ressaltades amb una vora blava. - - Per seleccionar una diferent, només cal fer clic a sobre.

- Podem seleccionar diverses diapositives, per exemple per a esborrar-les, igual que vam seleccionar arxius en una carpeta.

- Si mantenim premuda la tecla Ctrl mentre fem clic, s'aniran sumant diapositives a la selecció, o restant-si fem clic sobre una ja seleccionada. Si en comptes d'això, combinem amb la tecla de majúscules (Majús), a l'clicar es seleccionaran totes les diapositives entre aquesta i la que ja estava seleccionada.

- Per treballar amb una diapositiva en específic, no hi ha més que fer clic en ella a la columna de diapositives a l'esquerra.

- Si el nombre de diapositives és molt gran, llavors veurem una barra de desplaçament per buscar i seleccionar la desitjada.

 

Organitzar diapositives

A la cantonada inferior esquerra de cada diapositiva apareix un nombre.

Aquest número es correspon amb l'ordre en què es reproduiran les diapositives, començant per la 1.

Si volem canviar l'ordre de reproducció, hem de canviar la posició de la diapositiva.

- Per fer-ho, vam seleccionar una o diverses diapositives, i les arrosseguem fins a la seva nova ubicació, entre dues diapositives. També podem utilitzar el menú de context, encara que aquí només trobem les ordres Moure diapositiva a el principi i Moure diapositiva a la fin.

 

Importa diapositives

Si ho necessitem, podem afegir a la nostra presentació diapositives d'altres presentacions, després de la diapositiva que tinguem seleccionada.

Per fer-ho podem prémer al menú Insereix → Importa diapositives ...

- S'obrirà 

- hem d'indicar on està la nostra presentació.

- Podem optar per una de les que tinguem a Google Drive, que apareixen quan està seleccionada la pestanya Presentacions,

- o bé prémer a la pestanya Carregar que mostra ara la següent finestra, a la qual podem arrossegar un fitxer d'una carpeta del nostre equip.

- Un cop seleccionada la presentació, passem a una vista prèvia de totes les diapositives de la presentació. Podem anar fent clic a totes aquelles diapositives que desitgem importar, quedaran ressaltades amb una vora blava.

- Podem seleccionar-les totes fent clic a l'enllaç

- Totes de la cantonada superior esquerra d'aquesta finestra. Al seu costat hi ha l'opció Cap per deseleccionar totes també.

- També podem deseleccionar una diapositiva fent clic en ella novament.

- També podem deixar activa o no la casella Mantenir tema original, el qual conservarà el disseny de la diapositiva, altrament el substituirà pel que tinguem a la presentació a on es va a importar.

- Quan les haguem seleccionat, premem Importa diapositives i s'afegiran a el document.

- Si les diapositives estan en una altra presentació de Google Drive, podem copiar-les i enganxar-les entre presentacions.

 

Notes d'orador

- Al costat de cada diapositiva podem afegir comentaris, ja siguin per ajudar-nos a recordar alguna cosa durant la presentació, o com a comentari per col·laboradors.

- Aquestes notes són visibles pels col·laboradors i lectors amb qui estiguem compartint la presentació. - Per inserir les notes, simplement les escrivim a la part inferior de cada diapositiva en l'àrea de treball. Quan seleccionem una nova diapositiva per treballar, aquesta mostra la seva respectiva àrea de comentaris amb el contingut que hàgim afegit.

 

Tema de la presentació

Una manera de crear presentacions amb un acabat professional és mitjançant l'ús de Temes.

Els temes canvien el fons de les diapositives amb una imatge i el color de el text base.

- Podem canviar el tema de la presentació prement el botó Tema ... de la barra d'eines.

- A la dreta de la pantalla apareix un panell (si no és que està obert per default) amb la llista de temes disponibles en l'aplicació.

- Al seleccionar un, totes les diapositives prendran l'aspecte de la de l'exemple.

- Si en alguna hem canviat el fons, es perdrà i serà substituït pel de el tema.

- Al seu torn, podem prémer el botó Importa tema, que prendrà algun tema d'una altra presentació (encara que es tracti d'un arxiu de PowerPoint), per a això obre una finestra com la que fem servir per importar diapositives, on podem triar una presentació (per prendre només el tema) de diferents orígens: el disc dur, Internet o Google Drive, entre altres possibilitats.

- Per treure el tema, vam seleccionar el tema clar senzill que sol ser el primer de la llista i que, en realitat, està en blanc.

 

Reproduir la presentació

- reproduir la presentació és veure el resultat, la seqüència de diapositives en marxa, ja sigui perquè estem realitzant una exposició o perquè mentre la vam crear volem veure com va quedant.

- Per començar amb la reproducció, premem el botó. La pantalla completa presentarà la diapositiva en la qual estiguem ubicats amb una barra d'eines a la part inferior esquerra.

  • - La barra d'eines de la presentació, que ressaltem amb un record verd, permet controlar diversos aspectes de la mateixa.

 

1. Controls per moure'ns per les diapositives: enrere, endavant i avanç automàtic.

2. Indicador de diapositiva, desplega la llista de diapositives, de manera que podríem moure'ns a una en específic i no necessàriament en ordre.

3. La vista de el presentador mostra una finestra amb les notes de cada diapositiva i permet, a més, establir comunicació amb els que hàgim compartit l'arxiu per a una presentació en línia.

4.Apuntador en pantalla. Aquest apuntador funciona en lloc de el curs i serveix per assenyalar elements de la diapositiva. Té l'aparença d'un punt vermell que deixa un deixant quan el movem.

5. Activa i desactiva el mode de pantalla completa.

 

6. Obre un menú amb les següents opcions. Les opcions per denunciar infracció de drets d'autor o algun abús (que el contingut no respecti les normes de Google), així com les d'imprimir la presentació, descarregar en format PDF o en format pptx (de PowerPoint) no requereixen major revisió doncs s'expliquen en si mateixes. En canvi, Obrir les notes de l'orador i la vista de el presentador ens porten a una nova finestra amb opcions útils per a nosaltres.

 

Obrir notes de l'orador ens permet accedir a les notes que afegim a cada diapositiva durant la presentació.

En moltes ocasions, les presentacions les fem afegint al nostre ordinador un projector o bé connectant-lo a una pantalla gegant.

D'aquesta manera, podríem configurar el nostre equip perquè funcioni amb dues pantalles. En una (la que tots veuen) pot contenir la presentació de diapositives, en tant que la del nostre equip (usualment un portàtil) pot mostrar la finestra amb les notes per auxiliar-en l'exposició d'idees.

- Al prémer aquesta opció de menú, veiem aquesta finestra que, insistim, podríem reubicar en una segona pantalla.

- Al seu torn, l'opció Vista del presentador obre la mateixa finestra però en lloc de mostrar les notes de cada diapositiva, mostra una adreça d'Internet a la qual poden acudir els assistents a la presentació per enviar preguntes al ponent.

Les preguntes, al seu torn, apareixen a la mateixa finestra.

Així mateix, l'adreça d'Internet apareix a la finestra de la presentació, perquè estigui accessible a el públic.

D'aquesta manera, per exemple, un assistent a una presentació pot fer servir el seu telèfon mòbil o un altre dispositiu per anar a aquesta direcció i plantejar una pregunta.

- Si l'usuari va a aquesta adreça i inicia sessió amb el seu compte de Google, llavors el ponent pot identificar a qui pregunta.

- Però si no té un compte de Google, de qualsevol manera pot realitzar una pregunta com anònim. - - Per la seva banda, des de la finestra de la vista de el presentador, el ponent pot no només veure les preguntes, sinó fins i tot mostrar-les en la mateixa pantalles de la seva presentació amb el botó Presentar.

- Òbviament, podeu seleccionar les preguntes que jutgi apropiades i ignorar les que no, ja que el públic no veu aquesta finestra. Finalment, si tenim una presentació amb moltes diapositives i vam seleccionar una que no sigui la primera, llavors el botó Iniciar presentació començarà a partir d'aquesta diapositiva.

- Si, en canvi, tenim alguna diapositiva seleccionada, però desitgem començar des de l'inici, llavors podem desplegar les opcions de botó. Com podem veure, aquí mateix podem començar una presentació obrint a el mateix temps la vista de presentador.


presentacions amb participació


Presentacions

Amb Documents  Google Drive, a més de documents de text, es poden crear presentacions de diapositives que posteriorment es poden incloure a pàgines web i blocs, com aquest exemple:

Tot i que les possibilitats de format són més limitades que als programes específics de creació de presentacions, especialment pel que fa a les animacions i les transicions entre diapositives, els principals avantatges de les presentacions de GoogleDocs són l'edició compartida, la possibilitat de compartir-les en línia i d'inserir-les a pàgines web i blocs, de manera que són molt fàcilment accessibles.


inserir videos a les presentacions

 

Un cop hagis afegit un vídeo de Drive per la teva presentació, pots triar quan ha de començar i acabar.

Si ha de reproduir-se de forma automàtica quan es presenta.

Si ha de ser silenciat o jugar amb àudio.

Per a això, simplement has de fer clic al vídeo i seleccionar "Opcions de vídeo".

Si una persona que està veient la presentació i no té permís per veure un vídeo incrustat dins d'ella, podrà sol·licitar l'accés.

 

1. En crear una presentació, fer clic a inserir i tries "Vídeo".


3. Un cop s'ha afegit el vídeo a la teva presentació, fas clic al botó dret del ratolí i tries "Opcions de vídeo".

2. Pots triar entre:

Cerca el vídeo a YouTube sense sortir de la presentació.

Enganxant la URL del vídeo.

Buscant-lo en la teva Unitat de Google Drive.


4. A la part dreta de la presentació s'obre una finestra en la qual pots triar les diferents opcions de configuració del vídeo:

- Pots triar l'hora de començament i finalització del la part del vídeo que vols que es vegi.

- Si vols que es reprodueixi de manera automàtica en passar a la diapositiva o quan li donis a play. Per a la reproducció automàtica, has de marcar la casella.

 

- Si vols que s'escolti o no l'àudio del vídeo. També has de marcar la casella si vols que no s'escolti el so.



Publicar i compartir les presentacions

Com qualsevol altre document de Google Drive, les presentacions poden ser públiques, privades i també es poden compartir amb altres persones a les quals podem donar permisos d'edició, convertint-se així en una bona eina per al treball col·laboratiu. 

Si proposeu a l'alumnat que el producte d'una activitat sigui l'elaboració d'una presentació de diapositives no caldrà que us trametin el fitxer, tan sols serà necessari que us facilitin l'enllaç a la presentació compartida. Ho poden fer per correu, mitjançant una tasca en línia d'una aula virtual o per altres mecanismes, com ara un fòrum si l'objectiu és compartir el resultat del seu treball amb la resta d'estudiants.

Una presentació es pot publicar anant a Fitxer | Publica al web i a més de la URL (Enllaç de document), s'obté un codi (Insereix el codi) que permet inserir la presentació a una pàgina web o a un bloc. Només s'ha de copiar el codi i enganxar-lo a la pagina web o al bloc.

 

       

 

Publicar presentacions.

Incloure les presentacions d'aquesta manera a les pàgines web i els blocs té un avantatge destacable: qualsevol canvi que es faci a la presentació original serà visible a totes les presentacions "inserides" als diferents llocs.


Personalitzar les diapositives

Podeu personalitzar diapositives de manera que l'alumnat afegeixin contingut a partir de la diapositiva mestra


video tutorial


AFEGIR VIDEOS EN PRESENTACIONS


Aplicacions de les presentacions